Кои храни причиняват акне и кои - не
|
19-08-2011 0
|
Има връзка между това какво ядеш и как изглежда кожата ти. Тя е по-мека, гладка и сияйна, ако се храниш балансирано и ядеш повече зеленчуци и „добри” мазнини (тези в рибата, ядките и зехтина).
Но свързана ли е храната конкретно с акнето, или това е болест, която зависи единствено от хормоните ти? Научните изследвания дават противоречиви резултати, но все пак ето какво научихме за това какво можеш да ядеш и какво по-скоро не, ако се бориш с акнето.
Причинява ли акне мазната и пържената храна? По-скоро не.

Пицата не е виновна за акнето ти, или поне не заради мазнината в нея (но бялото брашно може да има нещо общо).
Мек паниран кашкавал, пържени картофки и сочни хамбургери – може да не са най-здравословната храна, но поне не причиняват директно пъпки. Някои хора си мислят, че ако ядеш по-мазна храна, кожата ти ще отделя повече себум (причината за мазната кожа и акнето). Но колко мазнина приемаш с храната няма значение за това колко себум отделя кожата ти.
Все пак има достатъчно причини да не прекаляваш с пържените картофки.
Причиняват ли акне простите въглехидрати? Може би да.

Простите въглехидрати (захар, бяло брашно) повишават нивото на инсулина в кръвта, а това, според някои изследвания, може да причини хормонален дисбаланс – и така да получиш акне. Някои лекари смятат, че ако страдаш от акне, е добре да намалиш простите въглехидрати в диетата си – тоест да не прекаляваш със сладките неща и да предпочиташ пълнозърнест хляб пред белия. Това е по-полезно не само за кожата ти.
Шоколадът причинява ли акне? Ами... не е ясно.

Никое научно изследване не е могло да намери връзка между какаото и акнеичната кожа. Някои хора се кълнат, че щом хапнат шоколад, се изприщват, но според лекарите това е по-скоро мит.
Възможно е причината да е друга – поне за момичетата. Понякога шоколад ти се прияжда най-много точно преди да ти дойде цикълът, а тогава повишеното ниво на някои хормони може да стане причина за пъпки. Така непреодолимото желание да хапнеш шоколад просто съвпада във времето с началото на месечния ти цикъл и свързаните с това промени в кожата ти.
Причиняват ли акне млечните продукти? Може би да.

Изследване в Харвардския университет е показало, че жените, които са пили повече мляко като тийнейджъри, са имали повече и по-лошо акне от тези, които са консумирали само малко количество млечни продукти. И други изследвания с деца и тийнейджъри са потвърдили резултатите. Лекарите смятат, че основният проблем са хормоните в млякото. Според друга хипотеза виновникът е лактозата – захарта в млякото, която всъщност не е малко.
Някои лекари дори мислят, че ако наистина шоколадът причинява акне, то причината са млякото и захарта в него, а не самото какао.
Изводът: не е съвсем сигурно, но ако намалиш простите въглехидрати и не прекаляваш с млякото, състоянието на кожата ти може да се подобри с времето.
|
Напиши коментар |
|
